2 ژانویه 2022- بر اساس مطالعه جدیدی که در مجله Neurology منتشر شده است، رژیم غذایی سرشار از فلاونول - اجزای مفید با خواص ضد التهابی که در غذاهای گیاهی مختلف یافت می شود - ممکن است به تقویت عملکرد مغز و کاهش سرعت زوال شناختی کمک کند.

فلاونول ها، متعلق به گروه بزرگتری از اجزای مواد غذایی هستند که به عنوان فلاونوئیدها شناخته می شوند، که به طور گسترده در چندین زمینه مختلف سلامتی مفید شناخته شده اند. مصرف غذاهای سرشار از فلاونوئیدها با تغییراتی در میکروبیوم روده - باکتری ها و سایر ارگانیسم ها، مفید یا غیر مفید که در سیستم گوارش شما زندگی می کنند - مرتبط است، به نحوی که ممکن است به کاهش فشار خون شما کمک کند، اگرچه بیشتر اثر فلاونوئیدها بر فشار خون احتمالاً به دلیل خواص ضد التهابی عمومی آنها است. غذاها و نوشیدنی‌هایی که به خصوص سرشار از فلاونوئید هستند، عبارتند از انواع توت‌ها، شکلات تلخ، چای، سیب، گلابی، پیاز، کلم پیچ و کلم کیل. مطالعه‌ای که شامل مصرف یک نوشیدنی مبتنی بر کاکائو توسط بزرگسالان جوان بود، نشان داد که گروه کوچک تری از فلاونوئیدها به نام فلاوانول‌ها(flavanols) ممکن است به بهبود سلامت عروق خونی در پاسخ به استرس کمک کند.

در مطالعه ی اخیر، محققان تأثیر مصرف فلاونول ها(flavonols) بر عملکرد شناختی را در گروهی متشکل از 961 شرکت کننده ی 60 تا 100 ساله بررسی کردند. این شرکت‌کنندگان همگی ساکنان شیکاگو بودند و در هیچ مرکز نگهداری کمکی زندگی نمی‌کردند و به‌عنوان بخشی از این مطالعه به‌مدت 6.9 سال تحت نظر بودند. رژیم غذایی شرکت کنندگان با استفاده از یک پرسشنامه دقیق بسامد غذایی مورد ارزیابی قرار گرفت و عملکرد شناختی آنها هر سال یک بار با استفاده از 19 آزمون استاندارد متفاوت اندازه گیری شد. محققان از پاسخ‌های پرسشنامه رژیم غذایی برای تخمین دریافت فلاونول شرکت‌کنندگان استفاده کردند که برای کل کالری مصرفی تنظیم شده بود. به عبارت دیگر، مصرف بیشتر مواد غذایی به طور کلی - با همان نسبت فلاونول ها - به معنای مصرف بالاتر فلاونول در نظر گرفته نشد.

مصرف بالاتر فلاونول با کاهش سرعت شناختی مرتبط است

محققان دریافتند که مصرف بیشتر فلاونول‌ها با کاهش سرعت زوال شناختی - هم به طور کلی و هم در حوزه‌های خاص شناختی- پس از تنظیم چندین عامل تاثیرگذار شناخته شده بر زوال شناختی از جمله سن، جنس، سطح تحصیلات، جسمانی شرکت‌کنندگان، فعالیت، و وضعیت سیگار کشیدن، مرتبط است. حوزه‌های خاصی که در آن‌ها سرعت زوال شناختی در افرادی که فلاونول‌های بیشتری مصرف می‌کردند کاهش می‌یابد، شامل انواع مختلف حافظه (اپیزودیک، معنایی و کاری) و سرعت ادراکی (سرعت مشاهدات) بود. دو نوع مختلف فلاونول - معروف به کامفرول و کوئرستین - با کاهش کلی زوال شناختی مرتبط بودند، در حالی که دو فلاونول دیگر اینطور نبودند.

همانطور که در این مقاله اشاره شد، غذاهایی که در این مطالعه بیشتر به کاهش سرعت زوال شناختی کمک کردند شامل کلم پیچ، لوبیا، اسفناج، کلم بروکلی، گوجه فرنگی، سیب، چای، و پرتقال بودند. البته، فلاونول‌ها تنها مواد مغذی مفیدی نیستند که در این غذاها و سایر غذاها یافت می‌شوند، بنابراین مهم است که طیف وسیعی از غذاهای گیاهی سالم را در رژیم غذایی خود بگنجانید تا به بهینه‌سازی سلامت شناختی و کلی شما کمک کند.

منبع:

https://www.diabetesselfmanagement.com/news-research/2023/01/02/consuming-flavonols-in-foods-linked-to-better-brain-health/